سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اطلاعات

نظر

با توجه به قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم، در سال 1390 شرکت خصوصی سازی شد. راهبر، با بیش از 29 سال سابقه، دانش، و تخصص نیروهایش، که بزرگ ترین سرمایه شرکت بشمار می آیند، متولی پروژه های خصوصی و عمومی انفورماتیک در سطح ملی، بویژه فن آوری در ساماندهی اصناف ایران و تولید سامانه ها و پنجره واحد الکترونیک، و بین المللی است. سازمان ها در صنایع و کسب و کارهای گوناگون، به شکلی فزاینده از قابلیتهای اینترنت اشیاء بهره می گیرند تا کارآمدتر و اثربخش تر عمل کنند؛ آنها با بهره مندی از دستاوردهای اینترنت اشیاء، به درکی بهتر و شایسته تر از مشتریان شان دست می یابند و می توانند خدماتی بهینه تر به آنها ارائه کنند. در واقع اینترنت اشیاء فرآیند تصمیم سازی و تصمیم گیری را در سازمان بهبود می بخشد و ارزش کسب و کار را به شکلی چشمگیر افزایش می دهد. نظریه اینترنت اشیاء برای نخستین بار در سال 1999 توسط "کوین اشتون" بیان شده اما اخیرا به طور جدی در دنیای فناوری اطلاعات بر روی این مبحث کار می شود.

در یک تعریف ساده و کوتاه اینترنت اشیاء پاسخی است به این پرسش که چگونه جهانی با ارتباطات دیجیتالی به دستگاه­ های فیزیکی روزمره خواهیم داشت؟ از طریق IoT دستگاه ها با اتصال به اینترنت، سنسورها و سایر سخت افزارها، امکان برقراری ارتباط و کنترل از طریق وب را خواهند داشت. بخش کلیدی بعدی شبکه ارتباطی است که داده‌های مربوط به تجهیزات الکترونیکی را جمع‌آوری و به سرور مرکزی و فضای ابری ارسال می‌کند. همچنین این شبکه ارتباطی که توسط یک گیت‌وی یا هاب مرکزی ایجاد می‌شود، وظیفه انتقال دستورها از سرور به دیوایس‌ها را نیز برعهده دارد. شبکه‌های ارتباطی نوین یکی از بخش‌های کلیدی هستند که امکان ارایه راهکارهای IoT را فراهم کردند و از این رو در قسمت بعدی این مقاله بیشتر به آن‌ها پرداخته شده است. این می‌تواند به مردم کمک کند تا در مورد امنیت خود اقدامات جدی را انجام دهند. برای مثال قبلی، هنگامی که برنامه دویدن افراد مشخص می‌شود، این بدان معنی است که مجرمان احتمالاً ساعات خالی بودن خانه‌های آن افراد را می‌دانند؛ بنابراین، افراد ممکن است تغییر ساعت دویدن خود را در نظر بگیرند.

دستگاه های مختلفی در بازار وجود دارند که با استفاده از آنها می توان میزان دمای خانه را تنظیم کرد. چنین دستگاه هایی به طور معمول توانایی این را دارند که با اطلاع از دمای هوای داخل و خارج از خانه، سیستم های سرمایشی و گرمایشی را روشن و خاموش کنند. اگر این دستگاه ها را به اینترنت اشیاء متصل کنید، آنها می توانند به صورت خودکار به هنگام کاهش بیش از حد دمای خانه، سیستم گرمایشی را روشن و به هنگام رسیدن به دمای مطلوب، این سیستم را خاموش کند و بلعکس. اگر آنقدر تنبل هستید که حتی حوصله خاموش کردن دستگاه قهوه ساز را نیز ندارید، اینترنت اشیاء دوای دردتان است.

در این مقاله ابتدا این ایده را از دیدگاه های مختلف بررسی کرده و سپس کاربردهای آن را در زمینه ها و حوزه های گوناگون معرفی می کنیم. همچنین در ادامه به بررسی جدیدترین فناوری های ارائه شده برای پیاده سازی اینترنت اشیا و مهمترین چالش های مورد بحث که این پدیده با آن روبروست می پردازیم. اتصال وسایل و اشیاء به شبکه باید متضمن آن باشد که اطلاعات شخصی و محرمانه کاربر در هنگام انتقال به مرکز داده به هیچ وجه قابل هک و نفوذ نخواهد بود و به ویژه اینکه رمزنگاری شده است. سرورهایی که محل ذخیره سازی داده های کاربران است از امنیت بسیار بالایی برخوردار باشند و امکان سرقت اطلاعات از آنها وجود نداشته باشد. همچنین ارائه دهندگان محصولات اینترنت اشیاء باید تضمین کنند داده های مشتریان خود را به هیچ عنوان در اختیار سایر شرکتها و کسب و کارها (جهت تبلیغات یا هر استفاده دیگر) قرار نداده و فقط در جهت بهبود خدمات خود و افزایش رضایت مشتری از این داده ها استفاده می نمایند. با توسعه روز افزون تکنولوژی بسیاری از دستگاه های مورد استفاده بشر هوشمند شده و میتوانند با محیط پیرامون خود به تعامل بپردازند.

در واقع، اینترنت اشیاء شما را قادر می سازد تا اشیاء مورد استفاده خود را از راه دور و به کمک زیرساخت های اینترنتی مدیریت و کنترل کنید. با ادغام IoT و زندگی ، بهبود قابل توجهی در حوزه سلامت و خدمات بیمارستانی در حال وقوع است. اینترنت اشیا برای بیماران این امکان را فراهم می‌کند تا کنترل وضعیت را در دست بگیرند و پزشکان و کارکنان بیمارستان نیز می‌توانند مراقبت‌های مؤثری را ارائه دهند. پزشکان با جمع آوری داده‌های بیمار در طول اقامت در بیمارستان و یا با استفاده از سیستم‌های Telemedicine، دیدگاه‌های دقیق‌تری نسبت به وضعیت بدن بیمار کسب نموده و طرح‌های مراقبتی ویژه و تخصصی‌تری را برای هر بیمار ارائه دهند . اینترنت اشیا ، یا اینترنت چیزها یک پارادایم نسبتاً جدید است که در سناریوهای ارتباطات بی‌سیم و مدرن به سرعت در حال رشد است. ایده اصلی این مفهوم، حضور فراگیر انواع اشیاء در اطراف ما است، از جمله تگ‌های RFID، سنسورها، محرک‌ها، تلفن‌های همراه و غیره - که از طریق طرح‌های آدرس‌دهی منحصربه‌فرد قادر هستند با برقراری ارتباط با یکدیگر و همکاری برای دستیابی به اهداف مشترک هماهنگ شوند.

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود. بخش اول دستگاه‌های انتهایی الکترونیکی (حسگرها و عملگرها) هستند که امکان جمع‌آوری اطلاعات از محیط و بعضا اجرای برخی فرامین را بوجود می‌آورد. برای نمونه می‌توان به تجهیزاتی چون حسگرهای سنجش کیفیت هوا، حسگرهای امنیتی تشخیص ورود افراد و … اشاره کرد. کلیه حقوق این وبسایت متعلق به شرکت APK بوده و هرگونه کپی برداری و استفاده از مطالب پیگرد قانونی دارد. و کسب‌وکارهای شکل گرفته در حوزه فناوری‌های ماهواره (سطح سامانه و زیرسامانه) را یکی از اهداف مهم این طرح دانست.

گاهی اوقات، این دستگاه ها با سایر دستگاه های مرتبط، ارتباط برقرار کرده و بر پایه اطلاعاتی که از یکدیگر می گیرند، عمل می کنند. البته افراد می توانند با دستگاه ها تعامل داشته باشند؛ برای نمونه، می توانند آنها را تنظیم کنند؛ به آنها دستورالعمل بدهند یا به داده ها دسترسی پیدا کنند. همچنین گسترش طبیعی اسکادا (سامانه سرپرستی و گردآوری داده یا SCADA) است؛ اسکادا، دسته ای از برنامه های کاربردی نرم افزاری برای کنترل فرآیند است که برای گردآوری داده ها در زمان واقعی از مکان های راه دور به منظور کنترل تجهیزات و شرایط بکار می رود. سخت افزار، داده ها را گردآوری کرده و آن را به رایانه ای که نرم افزار اسکادا روی آن نصب شده است، منتقل می کند؛ این داده ها سپس پردازش شده و در زمان مقتضی ارائه می شوند.

اگر در خانه هوشمند خود از لامپ های متصل شده به اینترنت اشیاء استفاده کنید، این لامپ ها می توانند زمان خروج شما از خانه یا حتی اتاق ها را تشخیص دهند و این یعنی دیگر لازم نیست نگران خاموش کردن لامپ ها پیش از خروج از خانه باشید؛ چرا که به لطف وجود IoT، لامپ ها خود به خود خاموش می شوند. می توانید از طریق دستگاه کنترل کننده (مانند گوشی هوشمند) به راحتی در گوشه ای از خانه بنشینید و لامپ ها را خاموش و روشن کنید؛ نکته جالب اینجا است که از لحاظ تئوری حتی اگر آن سر دنیا هم باشید، می توانید به راحتی از طریق دستگاه خود، لامپ های خانه را کنترل کنید! این قابلیت مهم می تواند باعث امنیت هر چه بیشتر خانه به هنگام خالی بودن آن شود؛ برای مثال، شما می توانید شبها با گوشی خود، لامپ های خانه را روشن کنید تا اینطور به نظر برسد که در خانه حضور دارید. ، سیستمی به هم پیوسته از تجهیزات رایانه ای، ماشین های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افرادی است که با شناسه های منحصربه فرد هویت یافته اند و از قابلیت انتقال داده ها روی یک شبکه بدون نیاز به تعامل " انسان با انسان " یا " انسان با رایانه " برخوردار هستند. در واقع می توات گفت اینترنت اشیاء از ارتباطات "ماشین به ماشین "یعنی ماشینهایی که از طریق یک شبکه و بدون تعامل انسانی به یکدیگر متصل هستند، تکامل یافته است. با ارتقای ارتباطات "ماشین به ماشین" به سطحی بالاتر، یک شبکه حسگر متشکل از میلیاردها دستگاه هوشمند فراهم آورد.