سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کدهای وضعیت HTTP چیست و به چه معناست؟

نظر


کدهای وضعیت HTTP پیام‌هایی هستند که توسط یک وب سرور به مرورگر ارسال می‌شوند تا نشان دهند آیا می‌توان درخواست را برآورده کرد یا خیر.

مشخصات کد وضعیت توسط W3C توسعه یافته است. کدهای وضعیت در هدرهای HTTP صفحه تعبیه شده اند تا نتیجه درخواست خود را به مرورگر اعلام کنند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، سرور یک کد 200 را برمی گرداند.

با این حال، هنگام تلاش برای برآورده کردن درخواست مرورگر به سرور، خطاهای زیادی ممکن است رخ دهد.

کدهای وضعیت http مختلف و معنای آنها

 


پنج طیف از کدهای وضعیت HTTP وجود دارد. هر ناحیه محل وقوع خطا را مشخص می کند و عدد مشخص می کند که خطای واقعی چه بوده است.

در اینجا 5 حوزه و معنای آنها آورده شده است:

1xx: اطلاعاتی
2xx: موفقیت!
3xx: تغییر مسیر. صفحه درخواستی به جای دیگری منتقل شده است.
4xx: خطای مشتری. در نحوه درخواست مرورگر صفحه مشکلی وجود دارد.
5xx: خطای سرور. مشکلی در سرور ارسال صفحه وجود داشت.

 

کدهای وضعیت HTTP برای سئو مهم هستند


بدیهی است که همه کدهای وضعیت مهم هستند - باید بدانید که وب سایت شما چقدر سالم است - اما برخی از کدهای وضعیت به ویژه برای سئوکاران و هر کسی که در وب سایت شما کار می کند مهم است.



200: موفقیت

 


دیدن صفحات با وضعیت 200 چیزی است که می خواهید. وقتی همه چیز طبق انتظار کار می کند، سرور یک کد وضعیت 200 یا هر کدی در محدوده 2xx را برمی گرداند. این بدان معناست که سرور، مرورگر و بازدیدکننده همه خوشحال هستند.

 

302: پیدا شد


وضعیت HTTP 302 به مرورگر می گوید که صفحه درخواستی پیدا شده است، اما در یک URL متفاوت. سپس مرورگر این URL به روز شده را درخواست می کند. از آنجایی که این حالت تا حدودی مبهم است، بهتر است هنگام جابجایی دائمی صفحات از تغییر مسیر 301 استفاده کنید. با این حال، تغییر مسیر 302 همچنان لینک Juice کامل را هدایت می کند.


مقاله پیشنهادی : گواهی ssl در اینترنت اشیاء

404 پیدا نشد

 


معروف ترین کد وضعیت 4xx، زمانی که مرورگر یک URL را درخواست می کند که سرور نتواند آن را پیدا کند، سرور یک خطای 404 را برمی گرداند. این پاسخ ها می تواند برای تجربه کاربری بسیار بد باشد، زیرا افراد را از تلاش برای رسیدن به صفحه مورد نظر منصرف می کند. از نقطه نظر سئو، وب سایتی با تعداد زیادی خطای 404 به گوگل می گوید که احتمالاً به خوبی نگهداری نمی شود و تجربه خوبی برای کاربران ارائه نمی دهد.

سایت خود را برای خطاهای 404 با کنسول جستجوی گوگل بررسی کنید و تعداد خطاها را به حداقل برسانید.

صفحه 404 شما چگونه بر سئو تاثیر می گذارد؟

301: تغییر مسیر دائمی

 


هنگامی که URL درخواستی به طور دائم به یک URL جدید منتقل شود، سرور یک پاسخ HTTP 301 را برمی‌گرداند. هنگامی که کاربر سعی می کند به URL قدیمی دسترسی پیدا کند، وضعیت HTTP 301 برگردانده می شود و مرورگر را به URL جدید هدایت می کند. اگر صفحه ای را بدون اضافه کردن ریدایرکت 301 جابجا کنید، کاربرانی که سعی در دسترسی به URL قدیمی دارند، خطای 404 را مشاهده خواهند کرد. همچنین، پیوند کامل با استفاده از وضعیت HTTP 301 به URL نهایی هدایت می شود.

منبع : https://www.woorank.com/en/edu/seo-guides/what-http-status-codes-mean-in-seo#:~:text=An%20HTTP%20status%20code%20is,the%20result%20of%20its%20request